בוודאי שמעתם הרבה פעמים את הביטויים "אמונה שמגשימה את עצמה" ו"מחשבות יוצרות מציאות". אולי נתקלתם בגישה שאקרא לה גישה "ניו אייג'ית" לנושא הזה שהספר והסרט הסוד מייצגים. הגישה הזאת מדברת על כך שאנחנו "מושכים" אלינו מציאות שמתאימה למחשבות שלנו. הגישה הזו משתמשת בשפה שיש בה מילים כמו "אנרגיה" ו"מגנוט" ובהסברים שנתפשים בעיני חלק מהאנשים כ"מיסטיים".
אם הגישה הזו מקובלת עליכם, מצוין. אם לא, גם כן בסדר. במאמר הזה אתייחס לגישה המדעית יותר לנושא הזה של יצירת מציאות. בסוציולוגיה זה נקרא "אפקט פיגמליון" מונח שנטבע ע"י הסוציולוגים האמריקאים וו.א. תומאס ואחריו רוברט מורטון.
ההגדרה של אפקט פיגמליון לפי מורטון: "חיזוי מוטעה המעורר התנהגות חדשה ובכך גורם לתפישה המוטעית הראשונית להתגשם". מרטון הדגים זאת על ידי אירוע שהתרחש בשנת 1932 בבנק בארצות הברית. על הבנק נפוצו שמועות שהוא על סף התמוטטות. בעקבות השמועות (המוטעות) משכו לקוחות רבים את כספם בו זמנית, דבר שהביא להתמוטטות של הבנק. כך קרה שציפיותיהם של הלקוחות התגשמו, כלומר, הנבואה התגשמה.
אפקט פיגמליון הוכח במחקרים רבים, אני אפרט כאן 3 מהם.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
המחקר הראשון נעשה עי החוקרים רוזנטל וג'ייקובסון והוא מוכיח את אפקט פיגמליון בחינוך.
בניסוי הועבר לתלמידים בבי"ס יסודי מבחן. למורים נמסר שמדובר במבחן שמאתר "פריחה אינטלקטואלית מאוחרת". בתחילת שנת הלימודים נבחרו באופן אקראי 20% מהתלמידים בכל כיתה. למורים נאמר שאותם 20% זוהו כ"פורחים מאוחר" ולכן יש סיכויים רבים כי השנה יגיעו להישגים טובים יותר. בתום שנת הלימודים נמצא כי אותם ילדים שנבחרו באופן אקראי, אכן "פורחים" יותר (מבחינת ציונים ומנת משכל) משאר הילדים.
המחקר השני הוכיח את אפקט פיגמליון במערכות יחסים.
במחקר זה רואינו נשים צעירות בנות 18-19 תלמידות קולג' שהיה להן חבר לגבי מידת ביטחונן בקשר וחולקו לשתי קבוצות, אלה שאמרו: אני בטוחה בקשר, החבר שלי מאוד אוהב אותי ואלה שאמרו, אני לא בטוחה, אני מפחדת שהוא יעזוב אותי. החוקרים ראיינו גם את הגברים הצעירים, והשאירו במחקר רק את הנשים שבני הזוג שלהן הצהירו על מידה רבה של אהבה ורצון להמשיך בקשר. אחרי שנה התברר שבין החוששות היו פי 2 יותר שנעזבו מאשר בין הבטוחות.
במחקר השלישי שנעשה ע"י פסיכולוג מאוניברסיטת קנזס בשם סנידר (snyder) נבדק אפקט פיגמליון בהישגים אקדמאים. המחקר הזה הוכיח שרמת התקווה והאמונה בעצמך מנבאת ציונים בסמסטר הראשון בקולג' טוב יותר מציוני SAT
לסיכום אפקט פיגמליון שהוכח במחקרים רבים גורם לנו ליצור מציאות המתאימה למחשבות שלנו בכל תחומי החיים.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
אני רוצה לשתף אתכם בשלשה ציטוטים שבעיני מאוד מעוררי השראה של אנשים מאוד שונים בנושא הזה של מחשבות ומציאות. אתם מוזמנים לבחור את זה שהכי מוצא חן בעיניכם לכתוב בגדול ולתלות על המקרר.
הציטוט הראשון מיוחס לרבי נחמן מברסלב. הוא אומר:
"אתה נמצא היכן שמחשבותיך נמצאות. ודא שמחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות"
הציטוט השני הוא מה שאמר מהטמה גנדי בעניין הזה
"האמונות שלך נהיות המחשבות שלך
המחשבות שלך נהיות המילים שלך
המילים שלך נהיים המעשים שלך
המעשים שלך נהיים ההרגלים שלך
ההרגלים שלך נהיים הערכים שלך
הערכים שלך נהיים הגורל שלך."
הציטוט השלישי הוא של נורמן וינסנט פיל (Norman Vincent Peale) כומר וסופר אמריקאי שחבר כבר ב 1952 ספר שנקרא The Power of Positive Thinking. הוא אומר
"שנה את מחשבותיך ושינית את עולמך"
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
אז מה לעשות?
לשנות את החשיבה. מחשיבה שלילית לחיובית. מחשיבה של דאגה לחשיבה של ביטחון. מחשיבה של בקורת לחשיבה של פרגון. מחשיבה של חוסר ערך לחשיבה של בטחון עצמי. מחשיבה של טינה וכעס לחשיבה של אהבה.
כשאנחנו משנים את צורת החשיבה שלנו כל המציאות שלנו משתנה. המציאות הפנימית והחיצונית.
כשאנחנו חושבים אחרת אנחנו מדברים אחרת, נראים אחרת, פועלים אחרת, וכתוצאה כמו שאומר מהטמה גנדי הגורל שלנו משתנה.
לכן אני אומרת: "שנה את מחשבותיך, חייך כבר ישתנו מעצמם.". זה הציטוט שאני המצאתי, והוא גם הכותרת של המאמר הזה.
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
השינוי הזה של החשיבה הוא תהליך שאני קוראת לו אימון התודעה.
מי שרוצה לעשות אותו בהנחיה שלי יכול לבחור בין שתי אפשרויות:
- אימון התודעה בקבוצה במועדון הסוללים: מפגש אינטרנטי שבועי בהנחיה שלי בשידור חי. כל הפרטים על מועדון הסוללים כאן.
- אימון התודעה בתהליך פרטני. בפגישות אישיות איתי. תהליך קצר ואפקטיבי.. כל הפרטים כאן.